STUEPIGENS LIST
Stenbroens Barokdage og kompagniet PauseOperaen byder velkommen til Barok & Bold på Kildevæld Kulturcenter, hvor vi præsenterer den lystige opera STUEPIGENS LIST, og efterfølgende viser EM-kamp på storskærm!
En jammerlig rigmand, en listig stuepige og en dansant og driblende hemmelig elsker: plottet i Stuepigens List følger sin helt egen absurde logik i en rullende scenografi i bogstaveligste forstand. På scenen ses to operasangere, en danser og barokorkesteret Ensemble Zimmermann, der leverer sprød og spændstig barokmusik, når det er allerbedst!
​
Operaen bærer den oprindelige titel ”La Serva Padrona” og er skrevet af den italienske komponist G.B. Pergolesi i 1733. PauseOperaens moderne opsætning blev oprindeligt skabt til musikforeningen Akademidts opførelse på Give Museum i 2015 og blev siden en cyklende pop-up-opera på Copenhagen Opera Festival i 2016.
Nu går vi til bolden med det originale cast!
Operaen varer en time og opføres på dansk, så alle kan følge med i de rappe replikker.
Før, under og efter operaen, holder Kildevæld Kulturcenters café åben med øl, kaffe, sodavand m.m. og herligheden rundes af med EM-kamp på storskærm!
_____________________________________________________________________
HOLDET BAG:
Serpina: Anna Maria Antonius Wierød
Uberto: Steffen Bruun
Vespone: Raphael Eder-Kastling
Ensemble Zimmermann, u.l.a. Lars Colding Wolf
Instruktør: Frederik Ømann
Idé og visuelt koncept: Frederik Ømann
Dansk oversættelse: Anna Wierød
Oprindelig opsætning: AkadeMidt (producent Anna Wierød) og PauseOperaen
BYVANDRING & KONCERT
Guidet byvandring, gode historier, livekoncerter og vinsmagning!
Oplev Østerbro med nye øjne - og ører!
Sammen med en kyndig turguide går vi tur på Østerbro og ser nærmere på firnurlige bygninger og åndehuler og bliver samtidigt klogere på bydelens historie og skelsættende beboere.
Undervejs hører vi koncert med Averi Baroque; en duo bestående af barokviolinist Jesenka Balic Zunic og cembalist Yngvild Vivja Haaland Ruud. Deres primære fokus er at udbrede kendskab til kvindelige barokkomponister ved at opføre deres værker og fortælle om deres liv.
Når vandringen er til ende, sætter vi os og bliver præsenteret for en række gode vine, mens vi lytter til Musica Cœlestis: festivalens to grundlæggere Nanna Ipsen, alt, og Anna Wierød, sopran, akkompagneret af Fredrik Bock, lut.
_____________________________________________________________________
MEDVIRKENDE:
Averi Baroque
Musica Cœlestis
SVAFA'S BABYBAROK
Koncert for børn i alderen 0-3 år med Ensemble Norðsól.
Ensemble Norðsól byder de mindste koncertgæster med ind i barokmusikkens eventyrlige verden.
De tre musikere synger og spiller på cembalo og barokcello, som med en fjer-let og sprød klang egner sig særligt godt til de helt små publikummer.
Vi hører musik af komponisterne Händel, Mozart, Bach, Purcell og Glück, og der vil også være kendte overraskelser fra den danske sangskat, som alle deltagere er velkomne til at synge med på.
Koncerten er interaktiv og engagerende og Svafa bruger foruden sin sangstemme, fortællinger, bevægelser og rekvisitter.
Det sætter gang i fantasien og får børnene og deres voksne til at blive en del af musikken og mærke den på egen krop.
_____________________________________________________________________
MEDVIRKENDE:
Ensemble Norðsól:
Svafa þórhallsdóttir, sanger
Anne Kirstine Mathiesen, cembalo
Hanna Englund, cello
​
Koncerten arrangeres i samarbejde med Østerbro Koncertforening og er ligeledes en del af Østerbro Kammermusikfestival.
DEN MORGEN VI VAR HYRDER
Musik, eventyr og illustrationer smelter sammen i denne smukke børnekoncert med Concerto Copenhagen.
Koncert for børn i alderen 3-6 år.
‘Den morgen vi var hyrder’ er en bog om en lille hyrdedreng, der taber sin fløjte i en å, betager et hof og bliver årsag til en mægtig fête champêtre (en landlig hyrdefest!).
Det er historien om barokkens fascination af hyrdelivet, om to verdener der tiltrækkes og frastødes af hinanden, men må blandes, fordi de ikke er fuldkomne uden hinanden.
En børnebog og koncertformat med ægte fransk og engelsk barokmusik af Lully, Jaques Aubert og Playford.
Tea Bendix, illustrator og forfatter, og Poul Høxbro, musiker og fortæller, er kræfterne bag billedbogen, som udkom i et samarbejde mellem Forlaget Carlsen og Concerto Copenhagen.
Poul Høxbro fortæller historien fra “Den morgen vi var hyrder” og spiller engelsk og fransk barokmusik sammen med et ensemble af musikere fra Concerto Copenhagen. Efter koncerten viser Tea Bendix tegninger fra skitseprocessen og fortæller om at tegne musik og arbejde med børnebøger.
_____________________________________________________________________
MEDVIRKENDE:
Tea Bendix, illustrator
Concerto Copenhagen:
Poul Høxbro, fortælling, galoubet & tamburin
Fredrik From, violin
Megan Adie, kontrabas
Fredrik Bock, guitar
​
Koncerten arrangeres i samarbejde med Østerbro Koncertforening og er ligeledes en del af Østerbro Kammermusikfestival.
PIÉCES DE CLAVECIN EN CONCERTS
Poetiske klange møder fransk elegance i denne koncert med musikere fra The Baroque Society.
Esajas Kirke slår dørene op til en karismatisk barokkoncert med komponisterne Rameau & Mondonville.
Efter koncerten inviterer kirken og Stenbroens Barokdage på et glas og lidt snacks i kirkens menighedslokaler.
Hør Rameau’s glitrende mesterværker Pièces de Clavecin en Concerts side om side med skjulte skatte af Cassanéa de Mondonville. Poetiske klange møder fransk elegance.
Musikken fremføres af en trio fra det nystartede barokband The Baroque Society.
The Baroque Society er Københavns nye barokband - et karismatisk ensemble som vil gøre klassiske koncertoplevelser vedkommende for nye generationer. Sammen kombinerer de den tidlige musiks virtuositet, groove og elegance med improvisation og visionær programlægning. TBS elsker en god musikalsk skattejagt… for hvad hvis noget af den smukkeste musik endnu ikke er opdaget?
_____________________________________________________________________
MEDVIRKENDE:
Trio fra The Baroque Society:
Jesenka Balic Zunic, barokviolin
Hanna Loftsdottir, gambe
Yngvild Haaland Ruud, cembalo
Koncerten arrngeres i samarbejde med Esajas Kirke; Fri entré.
BAROK I DEN BLÅ TIME
En stemningsfuld tusmørkekoncert med Davidskirkens organist, Philip Aggesen, som fejrer 10-års jubilæum.
Trods sin unge alder har Philip Aggesen allerede 10 års jubilæum som Davidskirkens organist netop i juni måned, hvor koncerten finder sted. Herfra leder Philip kirkens kantori og fungerer bl.a. som kunstnerisk leder og akkompagnatør til kirkens specielle kantateuger med fokus på Bachs produktion af kirkekantater.
Philip er uddannet kirkemusiker fra Det Jyske Musikkonservatorium. I 2011 afsluttede han begge sine hovedfag, improvisation og kunstspil, med topkarakterer. I foråret 2015 debuterede han fra solistklassen på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium.
​
Philip er en eftertragtet organist og har optrådt i Den Kongelige Operas opsætning af “Salome” og spillet orgel og celeste i Copenhagen Phils produktion “Ud i galaksen” i Tivolis koncertsal, under ledelse af dirigent Michael Schønwandt. Philip har været cembalist ved Musica Fictas og Copenhagen Phil's produktion af Händels “Messias” under ledelse af Bo Holten og optrådt i den berømte Notre Dame i Paris.
Ved koncerten vil Philip spille værker af bl.a. Buxtehude, Bach, Tunder og Pachebel.
​
Koncerten arrangeres i samarbejde med Davidskirken; Fri entré.
KONCERT PÅ KASTELLET
Koncert i Norgesporten på Kastellet med vinderen af Stenbroens Open Call 2024.
Barok møder folkemusik i denne koncert for nøgleharpe, barokbratsch og cembalo! Nøgleharpen, et traditionelt svensk strygeinstrument med tangenter, bliver normalt brugt i folkemusik, men vinder indpas i barokmusikken, hvor den tilfører en helt særlig klang.
Musikken er af Couperin, Rameau, C. P. E. Bach og Lassus og spilles af det internationale ensemble Trio Interrogatio.
​
Om ensemblet:
"The ensemble focuses on early music, but considers historically informed performance practice as an invitation and a fulfilling excuse for musical conversation and inquiry, which is how the philosophy of the group and its name came to fruition.
Interrogatio (lat. interrogare: to ask, to question) refers to a rhetorical figure used in music of the 16th - 18th centuries, in which a question is posed and may be answered or not. The ensemble seeks to question many aspects of music:
Truth in interpretation with regards to historically informed performance practices of written and unwritten musical scores, as well as the origins and experiences of the players;
The communication of emotions and affections through the universal language of music which cannot be limited to a time period;
Aesthetic values ​​from past centuries which today find resonance and appreciation;
Personal imprint on interpretation with historical instruments.
The desire to ask questions (and of course to find answers) motivates the ensemble to search for intercultural musical exchange in the broadest sense. As a part of these explorations, improvisations ex tempore are one of the features that make the ensemble so special.
Ensemble Interrogatio performs mostly in Germany and Switzerland in various formations, from the core of the group to chamber music consort, and have won multiple prizes in renowned competitions for Early Music (Biagio-Marini Wettbewerb in Neuburg an der Donau, Gebrüder-Graun-Wettbewerb in Bad Liebenwerda)".
SONGS OF THE EARTH
Koncert med Theatre of Voices i Kastelskirkens fantastiske akustik.
Lad stemmerne føre dig igennem et program dedikeret til 'Songs of the Earth'.
Programmet er omsluttet af to sange til jorden af den svenske komponist Karin Rehnqvist. Hendes vokalmusik har rødder i traditionelle nordiske sangteknikker, der fører os tilbage til en tid, hvor europæisk kunstmusik næsten ikke eksisterede, og ideen om sang var noget, der kaldte på os udefra. Fra jordens sang blomstrer en instrumental fantasi af Byrd, som i denne koncert udføres af sangerne: stemmer uden ord, bortset fra et kort brud af Greensleeves. Over jorden høres forårets fuglesang i Janequins berømte imitation, der opfordrer os til at vågne op, fordi kærlighedens sæson er for mennesker såvel som for fugle.
_____________________________________________________________________
MEDVIRKENDE:
Else Torp, sopran
Kate Macoboy, sopran
Laura Lamph, alt
Paul Bentley-Angell, tenor
Jakob Skjoldborg, tenor
William Gaunt, bas
Paul Hillier, kunstnerisk leder
ARS NOVA & STENBROENS FESTIVALKOR
Oplev Giacomo Carissimi's oratorium "Jepthe" med Ars Nova og Stenbroens Festivalkor.
De frivillige sangere i Stenbroens Festivalkor optræder sammen med Ars Nova CPH!
Ars Nova er et danskbaseret, internationalt vokalensemble på 12 medlemmer, der har specialiseret sig i renæssancens polyfone kormusik og ny vokalmusik, som udføres med præcision og nerve. Ensemblet har for længst etableret sig som et af verdens fineste vokalensembler og har igennem årene turneret i mere end 40 lande. Med koncerter i København og resten af Danmark og flere årlige turnéer verden over, er gruppen i dag mere efterspurgt end nogensinde. Bare i 2023 har ensemblet turneret i Norge, Sverige, Finland, USA og Hong Kong. Ars Nova blev grundlagt i 1979 af komponist og dirigent Bo Holten (som ledte sidste års Festival-kor på Stenbroens Barokdage) og har igennem årene udgivet en lang række anmelderroste indspilninger.
Sammen med Stenbroens Festivalkor vil Ars Nova bl.a. opføre Carrissimi's enestående oratorium "Jephta" med Ars Nova-sangerne som solister, ledsaget af en basso continuo-gruppe, bestående af bas, lut og orgel.
Koncerten dirigeres af britiske Miles Lallemant, som, udover at være korsyngemester for Ars Nova, også synger en fremragende kontratenor og bl.a. har optrådt med Musica Ficta og Theater of Voices.
_____________________________________________________________________
MEDVIRKENDE:
Ars Nova CPH
Stenbroens Festivalkor
Miles Lallement, musikalsk ledelse
RED PRIEST
Truly Madly Baroque! Koncert med det legendariske, engelske ensemble Red Priest.
Red Priest er nok det eneste tidlig musik-band, der har været sammenlignet med Rolling Stones, Jackson Pollock, the Marx Brothers, Spike Jones og Cirque du Soleil. Det sprudlende barokensemble bringer ny energi og vitalitet til den klassiske musikverden. Med deres forfriskende tilgang til barokmusik har de formået at forny og genoplive barokæraen.
Bandet blev dannet i 1997 af 4 virtuose musikere og tog navn efter den berømte, rødhårede præst, Antonio Vivaldi. Ligesom Vivaldi er Red Priest kendt for deres lidenskabelige og intense musikalske udtryk. Red Priest er ikke bange for at bryde grænser og udforske nye musikalske territorier, når de kombinerer virtuositet med energi og en legesyg tilgang til musikken. Ensemblet spiller både kendte og mindre kendte værker fra barokperioden tilføjer deres helt egen unikke twist til musikken.
Red Priest har optrådt på nogle af verdens mest prestigefyldte koncertsteder og festivaler og har udgivet flere anmelderroste album. Deres dristige og innovative tilgang til barokmusik gør dem til et absolut must-see for enhver musikelsker.
_____________________________________________________________________
MEDVIRKENDE
Red Priest:
Piers Adams, fløjte
Julia Bishop, violin
Angela East, cello
David Wright, cembalo
WITCHES, BITCHES & MAD LOVERS
Skål - og SKRÅL - med på de frækkeste druksange fra 1600-tallets England, med Trio Bock/Martinez/Wierød.
Traditionen tro runder Stenbroens Barokdage af med en god skudefuld af tudortidens sange om øl, sex, tobak og whisky. Madsongs, executions og broadside ballades, drikkeviser, dansemusik og alehouse-stemning fra det 16. og 17. århundrede, når det er allerbedst!
Baren er åben og øllet er sponsoreret af Ebbeltoft Gårdbryggeri!
_____________________________________________________________________
Medvirkende:
Anna Wierød, sopran
Gilbert Martinez, cembalo
Fredrik Bock, lut/theorbe